Naučte sa odpočívať. 4 tipy pre aktívnu relaxáciu

Odpočinok je pre ľudské telo rovnako dôležitý ako potrava a voda. Keď vaše telo odpočíva a zdanlivo nerobí vôbec nič, prebiehajú v ňom náročné regeneračné procesy, vylučujú sa odpadové látky, dopĺňajú sa zásoby enzýmov.


Posilňuje sa imunitný systém

A mozog dobíja batérie, aby mohol poznávať, učiť sa, cítiť, komunikovať, skrátka žiť. Napriek tomu dnes moc odpočívať nevieme. Po prvé nemáme na také zbytočnosti čas, po druhé často ani nevieme, čo to vlastne taký odpočinok je. Odpočinok sa do dnešnej doby nehodí. Správny moderný človek je aktívny, úspešný a neustále on-line. Aktivita je niečo ako zapnutý motor, ktorý beží na plný výkon, zatiaľ čo pasivita v nás evokuje vypnutý vypínač. Aktivita, to je pohyb, teda život, zatiaľ čo smrť sa prirovnáva k večnému odpočinku. O spánku sa hovorí ako o malej smrti, používame prirovnanie spať ako zabitý. A myšlienkam na smrť sa každý živý tvor snaží vyhnúť. Možno aj to je dôvod, prečo sa odpočívať hanbíme, a ak nám niekto zavolá v nedeľu o deviatej ráno a pýta sa, či nás nezobudil, prudko odpovedáme, že v žiadnom prípade, že už sme dávno boli hore. Kto nič nerobí, nič nepokazí, ale je to predovšetkým lenivec a lenivosť je hriech.

Pritom je fakt

Že naše telo nikdy len tak neležia ladom a každú hodinu odpočinku využíva k tomu, aby sa mohlo zregenerovať, fungovať a žiť. Je dokonca dokázané, že primeraný odpočinok predlžuje život. Jedna z veľkých populačných štúdií napríklad preukázala, že u ľudí, ktorí spali pravidelne 7-8 hodín denne, bola nižšia pravdepodobnosť úmrtia než u tých, ktorí spali menej. Napriek tomu tisíce ľudí trpí spánkovým deficitom a odopiera si dovolenku, aj keď spánkový deficit preukázateľne akceleruje starnutie organizmu.

Plánovaná únava

"Naša neschopnosť odpočívať súvisí so stratou spontánnosti nás všetkých. Nedokážeme spontánne počať, nevieme spontánne porodiť a nevieme spontánne odísť na dovolenku,"hovorí MUDr. Helena Maslová z Centra psychosomatickej starostlivosti, ktorá je presvedčená, že sa naša spoločnosť dostala do fázy, kedy žije podľa vzorcov manažérskeho prístupu. Ukážkový manažér dnešnej doby má svoj diár naplánovaný takmer na minúty a čas väčšiny z nás je tiež rozdelený takmer po hodinách. Náš čas je štruktúrovaný. Vieme, v koľko vstaneme, tri mesiace dopredu vieme, kedy pôjdeme na dovolenku, a najradšej by sme si chceli naplánovať aj to, kedy ochorieme. Strata spontánnosti zvyšuje výkon a na výkonnosti dnešnú spoločnosť stojí. Štruktúrovanosť času a výkonnosť je v nás navyše podporovaná už od mladosti, "dodáva Helena Maslová. Ak by sme sa riadili vlastnými pocitmi a potrebami, odchádzali by sme na dovolenku v čase, keď sa cítime unavení. Rovnako tak by pre náš organizmus bolo iste zdravšie, keby sme si išli ľahnúť vo chvíli, keď sa nám chce spať, aj keby to malo byť popoludnie. Ale to naplánovať nedá a väčšina zamestnaných ľudí si nemôže odísť za odpočinkom, kedy sa im zachce, nieto aby si mohli dať po obede šlofíka na pohovke. Takzvaný gap year, kedy si môžu zamestnanci v rizikových povolaniach vybrať mesiace až rok dovolenky, aby sa predišlo syndrómu vyhorenia, je stále veľkou výnimkou.

Veveričky v bubne

Aj keď bol v minulosti život určite v mnohých odhledech ťažšie, čo sa týka prirodzenej relaxácie a odpočinku, všetko prebiehalo v oveľa prirodzenejším tempe ako dnes. Väčšina ľudí pracovala v poľnohospodárstve a ich pracovný a odpočinkový rytmus sa riadil ročnými obdobiami. V lete, keď sa viac tepla i svetla a telo je výkonnejší, bolo viac práce, v zime sa viac odpočívalo. Práca a odpočinok navyše neboli dve úplne rozdelenej súčasti života. Ľudia trávili oveľa viac času vonku, kde hrala rolu v ich biorytmoch prirodzená svetelnosť alebo počasie. Dnes trávime väčšinu pracovnej doby v sede, čo má za následok dokonca zmenu anatómie hrudného koša. Zatiaľ čo predtým sa ľudia pozerali oveľa častejšie hore, teda na nebo, kde im slnko a hviezdy ukazovali čas, dnes sa pozeráme väčšinu času dole, čo súvisí zasa s tým, že sa skrátila vzdialenosť medzi krkom a hrudníkom. Prirodzené prírodné biorytmy dnes nahradila pracovná doba, prirodzený pohyb vonku klimatizovaná centra a prirodzený odpočinok potom plánovaná dovolená."Spontánnosť sme stratili v momente, keď sa z nás stali zamestnancami,"hovorí Helena Maslová a dodáva, že aj keď si neustále sťažujeme, že nemáme na nič čas, slobody v čase sa v skutočnosti bojíme. Jaroslav Dušek tomu hovorí, že sme ako veveričky v bubne. Keď náhodou niekto z takého bubna vypadne, vôbec nevie, čo si zrazu počať a čím ten čas naplniť. Presne to sa stáva napríklad ľuďom, ktorí prídu o prácu, alebo matkám na materskej."Človek zvyknutý na štruktúrovaný čas sa potom často doslova psychicky"rozplizne", jeho výkonnosť klesne na nulu a miesto očakávanej eufórie zo slobody nastúpi depresie. Pokiaľ bude ale načúvať svojim vnútorným hodinám, inštinktívne by si mal po prvotnom šoku vlastnú, prirodzenú štruktúru nájsť.

Tri týždne sú minimum

Pre dnešnú dobu je tiež typické, že keď už na dovolenku vyrazíme, pokazíme si to tým, že odídeme na organizovaný zájazd, kde je väčšina nášho času opäť štruktúrovaná, prípadne sa presunieme v priebehu niekoľkých hodín zo stredoeurópskeho klímy do trópov, vystavíme tak svoje telo i psychiku ohromnému stresu, a než sa stačí aklimatizovať, čo trvá minimálne týždeň, odídeme späť. "Podľa výskumov, ktoré sa uskutočnili v rámci kúpeľnej starostlivosti, bolo preukázané, že ak strávite na pobyte menej ako tri týždne, tak sa organizmus na kúpeľný režim vôbec neprepne," upozorňuje Helena Maslová a dodáva, že už v dobových dokumentoch za vlády Karola IV. dvorný lekári veľkému vládcovia odporúčali, aby pravidelne odchádzal na tri týždne na dovolenku, a to do polohy 700 metrov nad morom, kde je vyššia vlhkosť, než bola v Prahe. Súčasťou starostlivosti o zdravie potom bola zdravá strava a kúpele. O tom, že to s panovníkom mysleli dobre, svedčí fakt, že sa Karol IV. dožil 62 rokov, čo bol na vtedajšiu dobu úctyhodný vek.

Ako divá Bára

O tom, že náš životný štýl je napriek možnostiam cestovať a návštevám relaxačných centier a posilňovní nezdravý, svedčí podľa Heleny Maslové rastúci počet civilizačných chorôb, ku ktorým v súvislosti so stratou spontánnosti v bežnom živote patria gastrointestinálne problémy a neplodnosť, teda procesy, ktoré istú potrebu spontánnosti vyžadujú. Nikdy v minulosti nebola tak vysoká potreba plánovaného rodičovstva ako dnes. Namiesto prirodzeného otehotnenia sa dnes dáva prednosť takmer inžinierskemu prístupu. Najskôr ženu za pomoci hormonálnej antikoncepcie privedieme do neplodnosti, potom chceme, aby sa čo najrýchlejšie zreprodukovala, a keď odrodí deti, tak jej vyoperuje maternicu a prsné žľazy, aby sa predišlo rakovine, "dodáva Helena Maslová, ktoré sa pri liečbe neplodnosti osvedčil napríklad starý zvyk, kedy novomanželský pár odchádzal na svadobnú cestu. Často totiž stačí, keď sa zmení spektrum podnetov a manželia na chvíľu vypadnú zo stereotypu. Je potvrdené, že keď odídete s partnerom na dlhšiu dobu mimo zažité stereotypy, pravdepodobnosť otehotnenia sa zvýši."Vždy hovorím, že na hodinách o neplodnosti by sa mal premietať film Divá Bára. Keď sa pozriete, ako tam to dievča behá v tráve, trhá čerešne a potom si prežije svoju love story s poľovníkom, to už je na prvý pohľad jasné, že životný štýl dievčat na vydaj bol skôr o dosť iný ako dnes. Dnešné dievčatá na vydaj behajú taky. Lenže kým Divá Bára behala, ako chcela, dneska sa behá na čas a počítate si, koľko vám to spáli kalórií. Keď navyše na tie behajúce športovkyňa pozerám, vždy ma napadne, že budú mať rovnako všetky v päťdesiatich artrózu, pretože behajú zle, "hovorí Helena Maslová a dodáva svoj tip na rýchlu regeneráciu organizmu."Keď práve nemáte energiu na to, ísť sa ešte po práci niekam hýbať, vyskúšajte takzvanú obradné vaňu. Zapáľte si v kúpeľni sviečku, do vane dajte nejaké bylinky a na pol hodiny sa ponorte do horúcej kúpeľa. Na mňa osobne to funguje stopercentne. "

4 Tipy pre aktívnu relaxáciu

Letná dovolenka je ideálna príležitosť pre vytvorenie nových návykov pre pravidelný odpočinok a relaxáciu v bežnom pracovnom režime. Áno, reč je o aktívnom odpočinku, čo znamená, že pre to musíte sami niečo urobiť. Všetky uvedené jednoduché tipy majú efekt, ak sa im budete venovať v pravidelných"dávkach", zo začiatku treba len niekoľko minút denne,"hovorí Ing. Jan Smetánka z webu Psychologie.cz, kouč a mediátor, ktorý pod značkou Bodylab usporadúva pravidelné tréningy a workshopy zamerané na prácu s telom, rozvoj a pochopenie sily, meditáciu a relaxáciu. (Pravidelné Bodylab tréningy prebiehajú v pražskej Stromovke, zraz každú stredu o 18.30 pred planetáriom.)


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí: